onsdag 31 oktober 2007

Samhain/Halloween

Hej,

Vill börja med att önska alla en trevlig Samhain/Halloween! Jag tänkte först att jag själv skulle skriva en text om en av häxsabbaterna, nämligen Samhain, men sedan så hittade jag en text som jag tyckte var väldigt bra på en hemsida som dessutom är svensk och då bestämde jag mig för att kopiera delar utav den text som hon hade skrivit på den sidan istället för att skriva i stortsett samma sak igen. Texten följer nedan men först en bild!

Samhain/ Halloween den 31 oktober.

Mörkret härskar. Vintern är i antågandet. Solen som i gamla kulturer tänktes som ett ofött barn vid denna tid är just nu mycket svag och otydlig. Jorden väntar på vintervilan. Träden har fällt sina löv och gett dom som näring åt Jorden. Det är förmultningens tid, nedbrytandets tid, dödens tid. Den är en förutsättning för att allt skall kunna födas på nytt igen. Det vi förknippar med död och mörker blir särskilt tydligt denna tid på året och hedningar tar det till sig och bejakar det som en nödvändig del av jordens rytm/kretslopp. Utan nedbrytning, förmultning och död (vila) inget nytt liv. Det är en bra tid att särskilt minnas alla varelser man älskat - människor såväl som djur - som redan vandrat vidare in i vilan. Gamla traditioner säger att slöjan mellan världarna är som tunnast vi denna tid på året och Samhain var därför en högtid när man lättare kom i kontakt med andra dimensioner.

Det är också en bra tid att bestämma sig för vad man vill lägga bakom sig, vad som ska "dö" i ens liv, vad som har gjort sitt. Pumpan på Halloween är en amerikansk sed, men även i Europa använde man stora rotfrukter på samma sätt. Man karvade ut ögon och mun på grönsakerna och placerade ljus inne i, som små ritualer för att mitt i mörkret lysa upp inifrån och driva bort oönskade saker som illvilja, avund etc.

Vill du läsa hela texten på hemsidan som jag hittade texten så kommer länken här; http://www.gronadraken.com/hexagon/id73.html.


Personligen kommer jag att göra iordning mitt altare imorgon och tända ljus (ev. orangea) och tända en passande rökelse. Tillägna en stund till att minnas dom som har funnits i livet och stått mig nära men inte längre finns ibland oss (åtminstone kroppsligt). När jag tänder ljusen så kommer jag att tända dom för alla som är saknade av mig. Till helgen åker vi tillsammans och tänder ljus på gravarna på kyrkogården för min mormor, min farfar och för max morföräldrar och hans morbror. Ni får gärna skriva och berätta hur ni spenderar dagen och firandet av Samhain/Halloween!


Tänkte avsluta med en komisk nutida tolkning av hur dagens häxor upplever/firar Samhain (?!) =D

Inga kommentarer: