söndag 12 augusti 2007

Östersundsresan

Hej,

I fredags åkte jag, Max, Heli och Dennis upp till Östersund över helgen. Vid ungefär klockan fyra var jag ooch Max redo att lämna lägenheten men besked kom från ovanvåningen att Dennis var försenad. Vid ungefär sex halv sju tiden var vi på väg mot Östersund. På vägen upp stannade vi och åt Pizza vid "sillycon pizzerian". På vägen upp hann det bli nattsvart och detta och smala kurviga vägar drog ner hastigheten en del så vid ett tiden på natten var vi framme i Östersund. Heli och Dennis checkade in på hotell Zäta som ligger centralt längs gågatan och jag och Max gjorde oss hemmastadda i Max lägenhet på nytt efter sommaren.

Vi hade bestämt oss för att möta upp Heli och Dennis på hotellet dagen därpå på morgonen för att äta frukost på hotellet tillsammans så vid halv nio tiden åt vi smarrig hotellfrukost med juice, smörgås, ägg, flingor etc. Efter frukosten gick vi runt ett tag på stan i Östersund, tyvärr kan jag inte påstå att vädret var med oss den morgonen. Mina skor och byxor blev tokblöta och detta tvingade mig att inhandla stövlar och paraply. Jag hittade iaf riktigt snygga stövlar som är mönstrade i svart och vitt. På stan så besökte vi annars min favorit butik i Östersund, nämligen Talisman, denna gången hittade jag ingenting att köpa. På en butik som heter Annorlunda hittade både jag och Heli smycken i märket SNÖ of Sweden som vi köpte. Jag köpte ett halsband med bergskristall, ametist och rosenkvarts i och ett par örhängen i bergskristall. Heli köpte ett halsband i pärlor med en snygg grön lyster, helt i Helis smak. Vi avslutade våran shoppingtur med att äta lunch på Fast Food City.

Senare samma dag efter att vi gått på stan åkte vi till Frösö Zoo som var en av sakerna vi planerat att göra i helgen. På Frösö Zoo var det ganska lite folk den här dagen, men inte alla av djuren hade gömt sig undan regnet så vi fick se en hel del vackra djur den här dagen. Några av djuren vi såg var bland annat lejon, tigrar, lokatter, dingo, björnar och apor. Några av djuren vi inte fick se som vi saknade var vargar, giraffer, lemurer och hyenor. Mest saknade jag att jag inte fick se några vargar eftersom det inte är helt vanligt att få se ens på zoo. Det var kul att gå runt på Frösö Zoo eftersom det är en av sakerna jag ville göra redan förra året men då hann de stänga för säsongen, men jag kan tyvärr inte säga att det motsvarade mina förväntningar. (Bilder från resan kommer efter texten).

På lördag kväll hade vi beställt bord på en restaurang nere vid hamnen som heter Marité. Där bestämde vi oss för att äta tre rätters middag. Jag åt till förrätt löjromstoast och till varmrätt Lamm med potatisterrin med chevré och soltorkade tomater, till efterrätt åt jag chokladcheesecake med hallon och grädde. Till färrätten drack jag vitt vin och till varmrätten rött vin. Maten var hursomhelst jättegod och stämmningen vid vattnet var jättehärlig. Servicen var så bra att vi verkligen ville ge dricks. En restaurang jag verkligen vill äta på igen!!!! Efter restaurang besöket på Marité så var det dags att besöka det av Dennis mycket omtalade Dhalwinnies. Där beställde Max och Dennis en varsin själv-Whisky-provning och en "vedklabbe" (Dennis namn på en whisky sort som är mycket rökig och därför ska vara som att suga på en vedklabbe). Jag och Heli beställde en varsin drink och lite nötter.

Idag innan vi lämnade Östersund så mötte jag och Max upp Heli och Dennis på hotellet för att äta hotellfrukost idag igen. Allt var supergott förutom att ägget var lite väl löskokt idag. Efter frukosten så packade Heli och Dennis sina väskor och checkade ut från hotellet. Den här dagen hade vi planer på att besöka Boda Borg i Östersund så det gjorde vi. För några år sedan besökte jag Boda Borg i Torpshammar och även om det var kul i den i Östersund så var den i Torpshammar betydligt roligare måste jag tyvärr säga. För er som inte vet vad Boda Borg är för någonting så kan jag säga att det är ett äventyrshus fyllt med en massa banor i rum om två till fyra stycken som sitter ihop och ska lösas rum för rum för att man ska klara banan. Man löser rummen och banorna i lag, alltså i det här fallet jag, Max, Heli och Dennis. Vi avslutade våra timmar på Boda Borg med att fika och äta smörgås i deras restaurang. Därefter var det dags att åka till Max lägenhet för att packa ihop mina saker och därefter lämna Max och Östersund för denna gång. Helgen var toppenkul och vi hann verkligen med jättemycket grejor innan det var dags att åka. Tyvärr som vi redan visste så slutade ju helgen med att jag fick åka ifrån Max. Nu ska jag iaf visa lite bilder ifrån helgen, tagna med mobilkamera så vi får se hur det blir att se ut och om det blir att synas nå bra eller inte. Tills nästa gång.....HEJ DÅ!!!





















""Kusinerna...??""






















"Max, Heli och Dennis"
"Marité"





















"Trött Dennis vid hemfärden"

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Vedklabben" var en upplevelse... Klart intressant, jag rekomenderar den gärna till den som vill prova en lite annorlunda whisky. Ser fram mot att ordna en Lovecraft kväll här uppe i "skogen".

Anonym sa...

Det var en jätte skojig och trevlig helg här uppe i Östersund. Stort tack till Heli och Dennis som följde med. Skoj bild på Dennis, undrar hur mycket han ger dig för att ta bort den. Saknar dig!

Anonym sa...

"Vedklabben" = Ardbeg still young, för de som vill prova.

Vadå, bilden visar mig bara i mitt naturliga tillstånd =D