tisdag 19 augusti 2008

15 - 17 Augusti 2008

Hej,

I fredags fick vi återigen besök, denna gången från Borlänge. Mamma, pappa, farmor och morfar kom upp i fredags lagom tills när jag slutade på jobbet. Under fredagen så handlade vi och åt god mat och drack gott vin! Vid tiotiden var det dags för mamma och pappa att åka med bussen in till stan och till hotellet de bodde på under helgen (på grund av mammas allergi). Farmor och morfar däremot bodde hos oss och katterna under hela helgen! Det kändes lyxigt att kunna erbjuda ett varsitt rum och en egen toalett till gästerna!

På lördagen gick vi på Jamtli (mitt jobb alltså, fast idag var jag ledig)! Vi gick runt en stund på området och klockan ett gick vi även på den guidade vandringen genom historien. Vi fick vara med om gymnastik på 1800-tals vis och Max fick söka jobb som dräng år 1785 på Lillhärdalsgården, han blev beviljad prövotid! Bilder på Max som arbetssökande kommer sedan när jag fått bilderna av mamma och pappa.

Efter att vi gått klart på Jamtli åkte vi ut till Frösön. Först åkte vi till Frösökyrka där det var fullt med bröllop i farten och på grund av det blev det inte av att gå in i kyrkan denna gång, det finns däremot en vybild över storsjön tagen från kyrkan. Vi åkte sedan till utkikstornet på Frösön, tror att det var ungefär 400-500 m över havet! Fantastiskt fin utsikt!

Vi avslutade dagen med att åka in till stan och äta mat på "Simon och Viktor". Kan bland annat säga att de har de godaste vitlöksbrödet jag har ätit sedan jag var i USA och att de tävlar med Dalwhinnies om stans godaste potatisgratäng! Tack till mamma och pappa som bjöd på maten!!! =D

På söndagen innan de åkte ner till Borlänge igen tog vi lite sovmorgon (fram till halv tio ungefär....!? =P ) När mamma och pappa checkat ut från hotellet kom de till våran lägenhet och vi fikade en stund innan det var dags för de obligatoriska tårarna som alltid fälls av mig och min mamma...... = (

Här kommer en del bilder som vi tog under helgen men som sagt bilder på Max som arbetssökande på Jamtli kommer senare!
P.S. Under lördagen på Jamtli åt jag och många andra av oss våran första kolbulle! En kollebulle är en del fläsk som steks, sedan häller man på en smet bestående av vatten, vetemjöl och salt. Man häller sedan på olja så att kolbullen nästan friteras. (Kolbullen är häruppe allmänt känd och när Jamtli i år för första gången på typ 20 år lät bli att servera kolbullar, då det inte ger en helt rättvis historisk bild, så blev det ramaskri från besökarna och kolbullen fick återigen införas på Jamtli!) =P

5 kommentarer:

Nelzon sa...

Ni verkar ha haft det väldigt mysigt! Se fram emot lite bilder på Max i roliga kläder!

Vi syns snart! =)

Kram

Linda sa...

Han har bara sina vanliga kläder men han får göra arbetsprov genom att såga och hugga ved.

Anonym sa...

Du glömde skriva vad du tyckte om kolbullen!

Anonym sa...

Trevligt med bloggen. Känns nästan som att jag är med på trevligheterna.

Anonym sa...

Inte anonym var bara för snabb.