torsdag 29 januari 2009

Makaber rovdjurskampanj

Hej,

Jag är med i gruppen "Våga Värna Varg" på facebook. För några dagar sedan fick jag ett meddelande från en av medlemmarna i gruppen angående en mycket makaber rovdjurskampanj som hålls varje år bland svenska jägare i tidningen Jaktjournalen. Den går ut på att skjuta så många djur som möjligt och sedan fotografera sig med dessa och få poäng beroende på vilka djur som skjutits!

Länk: http://www.jaktjournalen.se/index2.php?avd1=8&man=2008-11&id=479). Poängsystem: Rödräv 80p, Mård 80p, Grävling 60p, Mink, Iller 60p, Kråka, måsfågel, skata, nötskrika 7p/st.Vad de djur som vi vanligtvis kallar för rovdjur genererar för poäng framgår inte.

Samma person som skickade meddelandet till mig på facebook har lagt upp ett filmklipp på youtube med bilder som är inskickade till denna tävling. En varning alltså för mycket hemska och makabra bilder!


Jag blir personligen extremt äcklad av detta och förstår inte alls hur man kan ställa upp i en sådan här tävling! Personligen så kommer jag att tänka på bilder från krig då soldater poserar stolt framför massgravar och dylikt när jag ser dessa bilder som skickats in till den här tävlingen. Vad tycker och känner ni läsare när ni ser detta??

Slutligen vill jag bara säga att det inte är att äta kött som jag tar avstånd till (för jag äter själv kött) utan det är det makabra elementet som jag inte ställer upp på! Jag avskyr jakttroféer! Det finns seriösa jägare som inte ställer upp på dylikt och att det inte är dessa jägare och jakt som sådant som jag fördömmer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag känner att människor är mer primitiva än det vi skjuter av.
Jag förstår inte hur man kan stoltsera med att ha dödat djur i dagens samhälle - vilken utmaning liksom. De där människorna skulle må bra av att få flytta tillbaka i tiden några tusen år.