fredag 19 september 2008

80/90-tals nostalgi med Heart

Hej,

Det här inlägget är en slags tribute men framförallt en hel del nostalgi från min sida. Jag kommer ihåg när jag som liten brukade göra bland band (på den tiden då det var kassettband som gällde och freestyle att ha med sig överallt). Ett av dom ställen som jag spelade in mina kassettband var hos min morbror Nils-Anders (men som vi jämnt kallat för Nisse). På den tiden var CD skivor en ny företeelse och min morbror slukade mändger med CD skivor, jag kommer ihåg att jag var så imponerad över hur många skivor han och min kusin Kristian hade. Det här var ju också tiden innan man laddade ner och brände av skivor, min morbror och min kusin hade över hundra skivor per person kommer jag ihåg! Sorgligt nog tror jag inte att jag har så många idag ens men jag kanske ska gå och räkna. =D

Några av dom skivorna var med en grupp som hette Heart. Jag kommer ihåg att jag tyckte om musiken och att den lät häftigt och att det var en kvinnlig vokalist med en riktigt cool röst. Den första låten jag kommer ihåg att jag gillade med Heart var låten "All I want to do is make love to you" (förmodligen utan att veta vad den handlade om). Det jag gillade och fortfarande gillar med Heart är att det är mycket känsla i framförandet, en bra blandning av lugn och fart i musiken på ett härligt 80/90-tals vis, två coola systrara som rockar och tar plats, en som spelar gitarr och en som sjunger. Jag gillar verkligen hennes röst!

När jag idag tittar på Heart´s videos på youtube så är den ren nostalgi och att titta på alla underbara egentligen ganska fåniga men tidstypiska musikvideos så bara ryser man av hur bra det är!! Här kommer några av deras videos som ligger på youtube, börjar med "All I want to do is make love to you". Lyssna och njut!









Slutligen vill jag ställa frågan; VAD HÄNDE?

När slutade kvinnor att få vara starka och vackra utan att behöva ta av sig en massa kläder, behöva vara trådsmala och en massa annat bara för att göra dom opersonliga, slätstrukna och utan kläder på kroppen? Har som sagt här ovan upplevt nostalgi med hjälp av youtube. Jag har lyssnat på Heart, Roxette, Cyndi Lauper och Bonnie Tyler. Starka kvinnor med fantastiska röster och som är hur sexiga som helst utan att för den sakens skull vara slätstrukna och halvnakna i varenda video. Alltså vad har hänt och är det någon som håller med mig i min fråga, det är min fråga till er läsare här på bloggen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kände inte igen en enda av dom här låtarna! Förutom att Roxette uppenbarligen lyssnade väldigt mycket på den tredje när de skrev Listen to your heart. Rip-off!

Nelzon sa...

Helt sant det du säger! Man blir ganska förvånad när t.o.m redan väldigt etablerade artister kör på halvnaket, åma sig, osv-stuket. Verkar som om det är det som är grejen idag...tyvärr