lördag 26 juli 2008

Till alla underbara drömmare i världen

Valles dröm

"Det finns nånstans en blå planet, en blåare planet än våra berg och sjöar. Där alla männskor får bestämma, bestämma om hur det ska vara för oss alla.

Det finns nånstans en grön planet, en grönare planet än våra hav och ängar. Där vattnet alltid går att dricka och luften alltid går att andas för oss alla.

Det finns nånstans en röd planet, en rödare planet än våran solnedgång. Där alla har vad dom behöver och alla gör vad dom förmår för oss alla".

Det här är en av de många fantastiska sångerna från 70-talet. Den här sången är från barnprogrammet "Ville, Valle och Viktor" som ansågs radikalt och mycket vänstervridet. Jag har lyssnat på LP skivan som finns i våran utställning och visst kan jag hålla med om att den har vänster politiska tankegångar. Jag tycker personligen att sången är jättehärlig, kunde tyvärr inte hitta någon ljudfil. När jag hör låtar som denna så blir jag glad och jag skulle önska att man gjorde program för barn idag som är lika bra och ger barn lika mycket credit och ser barn som Kompetenta och Tänkande och som Kan och Förstår och VILL!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låten finns i Salem al Fakirs sommarprogram http://www.sr.se/laddahem/p1/sommar/mp3/2007/SR_sommar_i_p1_070726.mp3