måndag 21 april 2008

Karuseller

Hej,

Sommaren innan gymnasiet besökte jag både Gröna Lund och Liseberg och åkte tok mycket karuseller och ingenting var för läskigt. Nu har det gått ex antal år och jag har knappt åkt karuseller alls, bara någongång vid ett eller två tillfällen men det är knappt så jag kommer ihåg det heller.

Min mamma har berättat att när hon var yngre så åkte hon mycket karuseller men att när hon blev äldre så kom det ett tillfälle då hon inte längre klarade av det längre utan att må jättedåligt. Det är någonting som jag har funderat på ibland och undrat om samma sak kommer att hända även för mig när jag nu blivit lite äldre och det var länge sedan jag åkte sist. Igår så mötte jag alltså upp Heli för att gå ner till marknaden, som i år hade ett utökat tivoli, för att åka karusell. Det var halva priset så vi köpte fyra biljetter var och begav oss mot första karusellen, nämligen virvelvinden, en av mina gamla favoriter. Det snurrade och det snurrade men jag kan nog säga att det ibland till och med snurrade lite för långsamt. Vi gick sedan runt och kollade lite innan vi satte oss i nästa karusell. Den andra karusellen satt man i nån slags "bilar" som snurrade runt på ett lutande golv. Även denna karusell gick bra, det pirriga kom först när de stannade upp karusellen och körde den åt motsatt håll. Efter denna karusell tog vi ytterligare en paus då den sist nämnda karusellen rört upp Helis mage något. Nu hade vi den största och den läskigaste karusellen kvar att åka. Den bestod av en rundformad cirkel med säten mitt emot varandra som satt fyra om fyra pekandes in emot mitten. Golvet försvann under fötterna och sedan började karusellen snurra och pendla samtidigt högre och högre. När karusellen precis hade kommit igång så kommer jag ihåg att jag tänkte att det var "en sån karusell". Jag har aldrig haft problem med snurrande karuseller men de jag gillar minst är de som t.ex. mattan för det blir ett sånt otäckt pirrande i magen av den karusellen. I karusellen som vi åkte nu var det alltså inga problem med snurrandet men pirret i magen var jag inte beredd på av någon anledning så i början var det lite jobbigt men jag fick än en gång användning för min andningsteknik på sådana karuseller (in när det går uppåt och ut när det går neråt). Efter denna kausell kände vi oss nöjda och lite hungriga så vi gav bort våra sista biljetter till min bror och hans kompis.

Sammanfattningsvis kan jag alltså konstatera att jag inte blivit gammal än i det avseendet att jag mår inte dåligt av att åka karuseller. Å andra sidan visar det på en ökad ålder att jag blev nöjd med karusell åkandet mycket fortare än jag tidigare skulle ha blivit när jag var yngre. Nog skulle jag kunnat åka mer men det kändes bara inte lika angeläget utan föredrog att äta middag med en trevlig kompis istället.

Inga kommentarer: