Visar inlägg med etikett Sabbatsfirande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sabbatsfirande. Visa alla inlägg

tisdag 22 september 2009

Mabon - Höstdagjämningen 22 September 2009

Mabon, 22 september

Skördetiden Mabon, även kallad höstdagjämningen infaller i år den 22 september. Dag och natt är lika långa, jämnvikt råder. Detta är en tid för balans, såväl inre som yttre.

Nu är hösten här på riktigt. Sommarens utomhusprojekt börjar bli färdiga. Det är nu dags att göra klart, avsluta och "knyta ihop påsen". Skörden är bärgad och vi kan tillsammans med familj och vänner fira höstens lov och tacka för årets gåvor, såväl de som kommer från naturen och omgivningen som de inre personliga gåvor vi har fått oss givna. I USA kallas detta för Thanksgiving. Man samlar då släkt och vänner till en festlig måltid i tacksamhetens tecken. En härlig tradition, tycker jag.

Sommaren är över. Enligt wicca börjar nu Guden sakta förbereda sig inför sin fysiska död, för att sedan så småningom kunna återfödas genom Gudinnan. Solen förlorar nu snabbt sin styrka och dagarna blir kortare och kallare. Naturen förbereder sig för den kommande vinterns vila. Även på ett personligt plan är det nu tid att gå in i en vilsammare fas, att vända sina energier inåt och arbeta med sina andliga sidor.

Höstens och vinterns vilofas är nödvändig för vår utveckling, för att kunna skapa personlig förändring och pånyttfödelse. Lyssna till din inre visdom och känsla. Tänk över ditt liv, fantisera, planera... När våren återvänder och vår energi återigen riktas utåt, kommer dessa frön att ha vuxit och utvecklats, färdiga att sättas i bruk.

Detta är den andra av årets tre skördesabbater, och naturen befinner sig i sin vackraste höstskrud. Tacka Modern för skörden genom att hälla lite vin på marken, eller gör dockor och kransar av sädesax och vackra höstbär och häng upp inomhus som en hyllning till Demeter. Ge även en kärve till fåglarna, och sätt gärna lite Gråbo i den så fyller skördens gjädje ditt hus tills kornet åter spirar.

Dekorera ditt mabonaltare med frukter, nötter, höstblommor, frön, örter och färggranna höstlöv. Bind kransar och korndockor, gör rönnbärsgirlanger och skördekronor. Mabons speciella färger är brunt, gult, orange och rött. Pyssla om ditt altare lite extra.

Då mabon infaller i den tid vi flyttar in igen efter den gångna utomhussäsongen, brukar även en allmän storstädning och rensning kännas bra. Släng eller ge bort saker du inte vill ha och städa ditt hus så att det blir trivsamt och mysigt. Du kommer att tillbringa en hel del tid där de närmaste månaderna. Bränn salviarökelse som rening. Gör en mobil eller girlang med höstens skörd såsom torkade blommor, frukter, löv, nötter, frön, fjädrar, band....Häng upp den som en hyllning!

En härlig höst önskar jag er!

Kram Iram

(artikeln är tagen från sajten Häxor i fokus, länk dit finns i högra spalten i min länklista här på bloggen).

tisdag 28 april 2009

Beltane

Hej,

Beltane firandet är i antågande och jag lägger upp texten om firandet som vanligt från sajten Häxor i fokus (se länken längre ner på sidan). Lägger också upp en chant som kan passa nu vid beltane (har lagt till den tidigare på bloggen också).

Beltane

Årets stora kärleksfest, Beltane, infaller den 30 april och 1 maj. Det är en fest för livet, fruktbarheten och den kroppsliga kärleken. Guden och Gudinnans sensuella förening får jorden att vakna och den starka livskraften får marken att svämma över av grönska och liv. Pånyttfödda tänder vi eldar och firar kärleken och livet!

Ordet "beltane" stavas i sin ursprungliga irländska form "bealtaine", och kan möjligen härstamma från ett keltiskt ord med betydelsen eld. Det finns även andra teorier om ordets ursprung, varav en är att det bygger på ett gudanamn.

Att resa en majstång och smycka den med grönska är en mycket gammal sed och majstången i sig är en tydlig fallossymbol, medan grönskan sägs symbolisera Gudinnan. Eftersom "fallosen" är upp och ner (ringarna upptill på stången) kan man lätt föreställa sig hur den symboliserar själva befruktningen av jorden, Gudinnan. Den är ju nedstucken i marken med spetsen först!

Här uppe i norr reser vi sällan majstänger så här tidigt utom i wiccanska kretsar. Våra "fallosar" dyker som bekant upp vid midsommar, och det beror möjligen på att vi ligger bra mycket senare med blomning och grönska här än på t ex de brittiska öarna. Vi har inte mycket blomster att smycka stängerna med den sista april!

Beltane symboliserar början av sommaren. Det kanske låter lite underligt, men det gamla keltiska året var uppdelat i två halvor; sommar och vinter. Sommaren började med Beltane och avslutades med Samhain, då den mörka kalla perioden istället tog vid.

Fira Beltane med att festa och fira våren och fruktbarheten. Tänd eldar och hoppa igenom dem för att rena och vederkvicka din kropp och själ. Förr tändes av tradition en sk "tein-eigin", en slags magisk önskeeld som användes till att just rena och beskydda människor och boskap. Passa på att bränna saker i bålet som du vill bli av med!

Res en majstång och smycka den med grönska och vackra band, och kanske kan ni även dansa en spiraldans runt den som wiccaner gör!

När natten kommer kan man gå ut i skogen och hålla ögonen öppna. Inatt vaknar älvorna och småfolket efter den långa vintern. Passa också på att skörda magiska grenar från bl a ek och rönn.

/Iram

onsdag 18 mars 2009

Ostara

Hej,

Det börjar bli dags att smycka hemmet inför Ostara eller vårdagjämningen som den kallas av de allra flesta. Jag kanske lägger upp några bilder när jag dekorerat klart! Här kommer ytterligare en bra artikel från Häxor i fokus (en länk finns längre ner i bloggen).

Ostara
Ostara infaller på vårdagjämningen, i år den 20 mars. Dag och natt är lika långa, och trots att vi i nordliga Sverige kanske har både snö och minusgrader ännu så märks ändå de tidiga vårtecknen tydligt. Solen värmer och man kan njuta av takdropp och fågelsång och åtminstone i de sydligare delarna av landet har de tidiga vårblommorna börjat dyka upp. Ostara är traditionellt vårens första dag, och vintern börjar äntligen ge vika!

Ostara är den anglosaxiska vårgudinnan Eostras dag. Hon kallas även bl a Eostre, Oestara och just Ostara. Hon har även givit namn åt det engelska namnet för påsken, nämligen easter. Själva namnet har med fruktbarhet att göra och har även fått namnge t ex hormonet östrogen. Eostre tros vara en västerländsk variant av de gamla gudinnorna Astarte och Ishtar.

Gudinnan Eostra kommer med vår och fruktbarhet. Naturligtvis är Ostara en fruktbarhetshögtid, och gudinnan bär med sig en korg fylld av ägg som representerar naturens återfödsel och uppvaknande. Ett ägg är fullt av liv och löften. Ägg används som bekant även i det kristna påskfirandet, men deras samband med Eostra och fruktbarhet är mycket äldre än så. Äggulan är hos vissa äldre kulturer en symbol för solen. Även kaniner och harar spelar under Ostara en stor roll som fruktbarhetssymboler.

Just nu är Moder Jord i en tillfällig balans, dag och natt är lika långa, ljus och mörker är lika stort. Vi går från den mörka perioden med inåtvänd energi och andligt arbete, mot ljusare tider då vår energi får flöda fritt och vi slår oss fria och hyllar livet. Det är dags att göra verklighet av våra planer, att påbörja projekt och låta kreativiteten flöda.

Traditionellt pyssel under Ostara är att dekorera ägg. Det blir bäst om man blåser ur innehållet och sedan målar eller dekorerar med band, pärlor, vax eller vad man nu vill. Målar man äggen kan man såklart passa på att använda sig av lite häxinspirerade symboler som t ex små gudinnor, spiraler, ormar eller månar. Snyggt blir att sedan fästa en större pärla i änden av en tråd och sedan dra tråden genom ägget så att pärlan hamnar underst och håller tråden på plats. Häng äggen i ett ris eller kanske i fönstret.

Altaret dekoreras förslagsvis med en grön duk, gula ljus, vackra ägg och fräscha påskliljor. Kanske några kvistar videkissar eller björkris med pyttesmå löv också? Eller ställ dit en fin liten kruka med nyplanterade frön i. Var påhittig! Placera också gärna på altaret någonting som symboliserar inre och yttre balans.

Ostara är en bra tid för att plantera frön av de växter som du senare under året kommer att skörda och använda i magiskt syfte.

/Iram
Källor: Bl a "Sacred Celebrations" av Glennie Kindred och "The Wheel Of The Wiccan Year" av Gail Duff

lördag 31 januari 2009

Imbolc

Imbolc, 2 februari

Ännu råder vintern, men tiden går och det är faktiskt inte speciellt långt kvar till årets första vårsabbat. Vid imbolc, ljusmässan, firar vi den uppvaknande Moder Jord!

Den 2 februari infaller imbolc, även kallad candlemass eller kyndelsmäss. Imbolc är en ljusfest. Vi firar Gudinnans uppvaknande, hennes återhämtande efter att ha fött solguden vid yule. Han är nu en ung man, och med sin växande kraft befruktar han marken och får växtligheten att börja gro. Imbolc är den tidiga våren, jorden är fortfarande frusen och hård och kanske även snötäckt och vårvärmen verkar fortfarande mycket avlägsen. Men djupt nere i jorden vaknar Gudinnan, som nu är i sin jungfruaspekt, och vänder sitt ansikte uppåt mot det återvändande ljuset. Långsamt värms marken upp av den allt starkare solen och frön börjar gro och spira.

Ännu råder vintern, men knoppar har börjat bildas på träden...Själva ordet imbolc tros betyda ungefär "i magen", alltså att saker börjar hända djupt där nere i jorden, Gudinnans mage.Imbolc är den keltiska gudinnan Brigids dag, och hon står för healing, poesi, inspiration och livsgnista.

Detta är en tid för nystart, en tid då vi kan slänga ut allt det gamla och negativa och istället börja om på nytt. En tid för ljus, inspiration, visioner och ökad energi! Man börjar så smått ana att våren närmar sig, och det känns helt rätt att köpa hem tulpaner, putsa fönstren och byta gardiner (ljusa och luftiga ska det vara!) och starta olika sorters nya projekt som t ex att börja med vårens trädgårdsplanering. En storstädning och kanske total utrensning då du gör dig av med saker du inte längre vill ha, kan vara en fantastisk renande vårkur! Även dina magiska saker kan behöva fräschas upp så rena dina redskap och kristaller och ladda dem med ny energi genom att låta dem ligga framme i mån -eller solljus. Städa ditt altare och dekorera det med saker som symboliserar den uppvaknande våren (kanske några vårblommor eller lite smältande snö...?) så att du kommer i rätt stämning.

Att syssla med något skapande är mycket gynnsamt och poesi, målning eller allt som har med textil att göra passar extra bra vid imbolc. Nu är också en extra bra tid för alla sorters spådomskonster och scrying, och testa gärna nya metoder som du inte provat förr. Tänd många ljus och meditera i stillhet. Skriv nya ritualer och chants. Spendera tid i naturen och lägg märkte till alla små vårtecken, prata med träden och de naturandar som hunnit vakna, plocka med dig små saker hem till ditt altare.

Imbolcs färger är vitt och gult, men själv är jag väldigt dragen även mot ljusblått den här tiden. Traditionell mat är mejeriprodukter och mat som symboliserar solen på något vis, t ex russin eller starkt kryddad mat.

Av: Iram
Källor: Häxans Handbok, av Dannie Druehyld
Sacred celebrations, av Glennie Kindred

tisdag 16 december 2008

Yule/Vintersolståndet 21 December

Hej,

Det börjar närma sig Yule eller som man också kan kalla det (och kanske de flest känner till det som), vintersolståndet. I år firas sabbaten den 21 December. Jag tycker att inläggen som skrivs av Iram på häxor i fokus hemsida är väldigt bra, syftar då på de gällande sabbatsfiranden, jag har därför gjort som jag brukat och kopierar in hennes text i mitt inlägg. Annars är jag glad idag för att jag har fått tillbaka en hemtenta som godkänts och jag har även haft mitt sista seminarium före julen så nu har jag äntligen jullov!!!
Yule
Snart är Yule här, eller det så kallade vintersolståndet, som i år infaller den 21 december. Det är en ljusfest när mörkret är som störst, då man bland annat firar solgudens födelse och ljusets återkomst!

Moder jord har under det senaste halvåret, alltsedan sommarsolståndet vid midsommar, långsamt saktat farten och vänt sina krafter inåt. Alltsedan Samhain (allhelgonatid) har hennes krafter vilat djupt nere under den frusna jorden. Naturen ligger i vinterdvala, men trots mörkret och kylan omkring oss pågår hela tiden saker i det tysta och det dolda. Under markytan gror rötter i väntan på att jorden åter ska bli varm, och på trädens grenspetsar finns knoppar som bara väntar på tillräckligt ljus för att kunna slå ut och grönska.

Symboliken kan se ut såhär: Samhain är sommarens slut och vi säger farväl till solen/solguden, som reser in i mörkret och dör. Men hans död är bara temporär. Vintersolståndet, Yule, är tidpunkten då gudinnan åter föder fram honom som en ung man, och solen är tillbaka! Han växer sig allt starkare medan gudinnan slumrar i mörkret och hämtar krafter, för att vid Imbolc, den 2 februari, vakna till liv som den unga kvinnan, våren.

Man kan säga att månaden före Yule är en tid som lämpar sig för inre resor, meditation, drömarbete och stillhet. När solen sedan fötts på nytt är det dags att långsamt börja vända sig utåt igen, att pånyttfödas och skörda frukterna av sitt inre arbete. Att växa med det ökande ljuset.

Att julen är vår största högtid är kanske något som många kan hålla med om. Julen anses ju vara en kristen högtid då man firar Jesus födelse, men många av dess seder och traditioner har mycket gamla rötter. Det är alltid en liten tröst då de flesta av oss kanske ändå firar jul ganska traditionellt, med den vanliga julgranen och skinkan och tomten. Då är det skönt att komma ihåg att julgranen sägs vara en kvarleva av gamla tiders träddyrkan, och att den även representerade evigt liv. En städsegrön växt som man tar in i sitt hem, dekorerar, pysslar om och beundrar.

Andra vintergröna växter är också populära att pynta med, och på engelska kallas de för "evergreens". Det kan gälla t ex murgröna, mistel eller järnek, men åtminstone på mina breddgrader finns ingen av dessa att hämta i naturen så det får bli lingonris, gran eller tall för min del. Det går lika bra tycker jag.

För att få en lite mer magisk "feeling" på sina julträd kan man dekorera dem med annat än de vanliga kulorna och glittret. Försök med små féer eller gudinnor i lera, tyg eller papp, stjärnor av naturgrenar, upphittade naturfynd som kottar, fågelbon, vackra löv och röda bär. Vill man understryka vintersolståndet lite extra kan man försöka hitta vackra solar och saker i guld, allt för att jaga mörkret på flykten och hälsa solen åter. Riktiga levande ljus ser förstås snyggare ut än elektriska slingor, om man nu törs använda det för brandriskens skull.

Förr i tiden var det vanligt att man brände en rejäl vedkubbe under årets längsta natt, en "yule log". Kanske gör man det än idag på sina håll. Kubben dekorerades under rituella former med besvärjelser för beskydd och fruktbarhet, och sedan brändes den. Man sparade askan eller en del av kubben för att användas senare under året i magiskt bruk, t ex så kunde man sprida askan över åkrarna för bra växlighet. Det kanske vore en idé att själv prova på lite "log-magic" i jul? Eftersom det är en tid för pånyttfödelse, kan man rista in och besvärja vedkubben med negativa tankar, energier och känslor som man vill bli av med. Sedan bränner man den och låter det negativa försvinna i samma stund!

Att äta viss mat är också ett sätt att fira solens födelsedag. Citrusfrukter är klassiska solsymboler och dessa äts ju i mängder runt jul. Och saffransbullar med sin guldgula färg! Själv brukar jag alltid göra spansk Paella runt lucia, eftersom det gula saffransriset och alla färgglada grönsaker känns rätt just då.

Det finns många sätt att fira Yule, men det viktigaste är nog att ha många tända ljus, mysig miljö, och framförallt att umgås med sina kära i lugn och ro. När det är kallt och mörkt ute får vi skapa vår egen värme!

/Iram

tisdag 28 oktober 2008

Trevligt Samhain firande till er alla!!!

Hej,
Vi närmar oss sabbaten Samhain och jag har ställt iordning och gjort fint på mitt altare för att fira denna sabbat. Här kommer några bilder på mitt altare och sedan följer en text skriven av Iram på websidan häxor i fokus! Trevligt Samhain firande till er alla!!!

Samhain, 31 oktober
Samhain är en viktig sabbat, årets tredje och sista skördehögtid. Den var de gamla kelternas nyår. Nu ska all skörd vara bärgad och Guden påbörjar sin resa till dödsriket. Vintern är här. Det finns hur mycket som helst att läsa om Halloween, allhelgona och Samhain. Det här är endast en kort presentation.

Samhain är en högtid då vi ska minnas våra nära och kära som har lämnat denna jord. Slöjan mellan vår värld och den andliga världen är mycket tunn, och därför är denna högtid ofta förknippad med en hel del rädsla och vidskepelse. Själva ordet Samhain uttalas "soo-ween" och sägs betyda "summers end". En annan teori är att högtiden är döpt efter en gammal dödsgud, Samana.

Traditionella symboler att äta och använda som altarprydnader vid Samhain är äpplen, pumpor, granatäpplen, ekollon, döskallar, nötter och rotfrukter.
Gudinnor som förknippas med Samhain är t ex Hecate, Morrighan, Hel, Baba Yaga, Cerridwen, Persefone, Skade och Cailleach. Den tredje aspekten av gudinnan. Haggor och gudinnor som härskar över dödsriket. Häxgudinnor. De gamla och visa.
/Iram

http://haxor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=d160fd84-0ef9-4691-8242-7b473719b549&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

måndag 22 september 2008

Höstdagjämningen - Mabon

Mabon, 22 september
Skördetiden Mabon, även kallad höstdagjämningen infaller i år den 22 september. Dag och natt är lika långa, jämnvikt råder. Detta är en tid för balans, såväl inre som yttre.

Nu är hösten här på riktigt. Sommarens utomhusprojekt börjar bli färdiga. Det är nu dags att göra klart, avsluta och "knyta ihop påsen". Skörden är bärgad och vi kan tillsammans med familj och vänner fira höstens lov och tacka för årets gåvor, såväl de som kommer från naturen och omgivningen som de inre personliga gåvor vi har fått oss givna. I USA kallas detta för Thanksgiving. Man samlar då släkt och vänner till en festlig måltid i tacksamhetens tecken. En härlig tradition, tycker jag.

Sommaren är över. Enligt wicca börjar nu Guden sakta förbereda sig inför sin fysiska död, för att sedan så småningom kunna återfödas genom Gudinnan. Solen förlorar nu snabbt sin styrka och dagarna blir kortare och kallare. Naturen förbereder sig för den kommande vinterns vila. Även på ett personligt plan är det nu tid att gå in i en vilsammare fas, att vända sina energier inåt och arbeta med sina andliga sidor.

Höstens och vinterns vilofas är nödvändig för vår utveckling, för att kunna skapa personlig förändring och pånyttfödelse. Lyssna till din inre visdom och känsla. Tänk över ditt liv, fantisera, planera... När våren återvänder och vår energi återigen riktas utåt, kommer dessa frön att ha vuxit och utvecklats, färdiga att sättas i bruk.

Detta är den andra av årets tre skördesabbater, och naturen befinner sig i sin vackraste höstskrud. Tacka Modern för skörden genom att hälla lite vin på marken, eller gör dockor och kransar av sädesax och vackra höstbär och häng upp inomhus som en hyllning till Demeter. Ge även en kärve till fåglarna, och sätt gärna lite Gråbo i den så fyller skördens gjädje ditt hus tills kornet åter spirar.

Dekorera ditt mabonaltare med frukter, nötter, höstblommor, frön, örter och färggranna höstlöv. Bind kransar och korndockor, gör rönnbärsgirlanger och skördekronor. Mabons speciella färger är brunt, gult, orange och rött. Pyssla om ditt altare lite extra.

Då mabon infaller i den tid vi flyttar in igen efter den gångna utomhussäsongen, brukar även en allmän storstädning och rensning kännas bra. Släng eller ge bort saker du inte vill ha och städa ditt hus så att det blir trivsamt och mysigt. Du kommer att tillbringa en hel del tid där de närmaste månaderna. Bränn salviarökelse som rening. Gör en mobil eller girlang med höstens skörd såsom torkade blommor, frukter, löv, nötter, frön, fjädrar, band....Häng upp den som en hyllning!

En härlig höst önskar jag er!
Artikeln är skriven av Iram som är sajtvärd på http://haxor.ifokus.se/

onsdag 30 april 2008

Beltane

Hej,

Nu var det länge sedan jag skrev ett inlägg om sabbaterna som de hedniska högtiderna under årets gång kallas men nu är det åter dags att belysa ännu en sådan. Nämligen Beltane. Jag och Heli ska iväg ikväll och titta på en brasa och mysa lite så om ni läser detta innan ni går iväg till brasan ikväll så tänk på denna välskrivna text från "häxor i fokus".

Trevlig läsning och en trevlig sabbat till er alla!

Beltane

Årets stora kärleksfest, Beltane, infaller den 30 april och 1 maj. Det är en fest för livet, fruktbarheten och den kroppsliga kärleken. Guden och Gudinnans sensuella förening får jorden att vakna och den starka livskraften får marken att svämma över av grönska och liv. Pånyttfödda tänder vi eldar och firar kärleken och livet!

Ordet "beltane" stavas i sin ursprungliga irländska form "bealtaine", och kan möjligen härstamma från ett keltiskt ord med betydelsen eld. Det finns även andra teorier om ordets ursprung, varav en är att det bygger på ett gudanamn.

Att resa en majstång och smycka den med grönska är en mycket gammal sed och majstången i sig är en tydlig fallossymbol, medan grönskan sägs symbolisera Gudinnan. Eftersom "fallosen" är upp och ner (ringarna upptill på stången) kan man lätt föreställa sig hur den symboliserar själva befruktningen av jorden, Gudinnan. Den är ju nedstucken i marken med spetsen först!

Här uppe i norr reser vi sällan majstänger så här tidigt utom i wiccanska kretsar. Våra "fallosar" dyker som bekant upp vid midsommar, och det beror möjligen på att vi ligger bra mycket senare med blomning och grönska här än på t ex de brittiska öarna. Vi har inte mycket blomster att smycka stängerna med den sista april!

Beltane symboliserar början av sommaren. Det kanske låter lite underligt, men det gamla keltiska året var uppdelat i två halvor; sommar och vinter. Sommaren började med Beltane och avslutades med Samhain, då den mörka kalla perioden istället tog vid.

Fira Beltane med att festa och fira våren och fruktbarheten. Tänd eldar och hoppa igenom dem för att rena och vederkvicka din kropp och själ. Förr tändes av tradition en sk "tein-eigin", en slags magisk önskeeld som användes till att just rena och beskydda människor och boskap. Passa på att bränna saker i bålet som du vill bli av med!

Res en majstång och smycka den med grönska och vackra band, och kanske kan ni även dansa en spiraldans runt den som wiccaner gör!

När natten kommer kan man gå ut i skogen och hålla ögonen öppna. Inatt vaknar älvorna och småfolket efter den långa vintern. Passa också på att skörda magiska grenar från bl a ek och rönn.

/Iram
http://haxor.ifokus.se/

fredag 1 februari 2008

Imbolc

Hej,

Den andra februari infaller årets första sabbat, nämligen Imbolc. Jag anser mig själv vara i fas med firandet av Imbolc då jag och Max är mitt uppe i flyttning och planerande inför flytten och därmed vårat nya liv tillsammans i Östersund. Jag tänker också på mina vänner och min familj. Robert och Lina som har en liten på väg och på så sätt personifierar pånyttfödelsen. Mina föräldrar är i full färd med renovering vilket just nu är den perfekta tiden för det. Emma söker jobb för fullt, jag hoppas att det går bra. Heli och Dennis är också de inne i en ny och främmande tid men jag tänker på er alla och önskar er det bästa. Jag är glad för er alla och jag har stor tilltro till att allt kommer att bli bra, till och med för er som befinner er i en läskig och ny tid i era liv. Stärks av den nya erfarenheten, det tänker jag göra iaf!!! Avslutar med att lägga till en text om Imbolc firandet, jag rekommenderar speciellt er jag har nämnt ovan att läsa texten för att jag tror och hoppas att den ska inspirera. Självklart får även ni andra läsa texten! =)

Imbolc

Ännu råder vintern, men tiden går och det är faktiskt inte speciellt långt kvar till årets första vårsabbat. Vid imbolc, ljusmässan, firar vi den uppvaknande Moder Jord!
Den 2 februari infaller imbolc, även kallad candlemass eller kyndelsmäss. Imbolc är en ljusfest. Vi firar Gudinnans uppvaknande, hennes återhämtande efter att ha fött solguden vid yule. Han är nu en ung man, och med sin växande kraft befruktar han marken och får växtligheten att börja gro. Imbolc är den tidiga våren, jorden är fortfarande frusen och hård och kanske även snötäckt och vårvärmen verkar fortfarande mycket avlägsen. Men djupt nere i jorden vaknar Gudinnan, som nu är i sin jungfruaspekt, och vänder sitt ansikte uppåt mot det återvändande ljuset. Långsamt värms marken upp av den allt starkare solen och frön börjar gro och spira.

Själva ordet imbolc tros betyda ungefär "i magen", alltså att saker börjar hända djupt där nere i jorden, Gudinnans mage. Imbolc är den keltiska gudinnan Brigids dag, och hon står för healing, poesi, inspiration och livsgnista.

Detta är en tid för nystart, en tid då vi kan slänga ut allt det gamla och negativa och istället börja om på nytt. En tid för ljus, inspiration, visioner och ökad energi! Man börjar så smått ana att våren närmar sig, och det känns helt rätt att köpa hem tulpaner, putsa fönstren och byta gardiner (ljusa och luftiga ska det vara!) och starta olika sorters nya projekt som t ex att börja med vårens trädgårdsplanering. En storstädning och kanske total utrensning då du gör dig av med saker du inte längre vill ha, kan vara en fantastisk renande vårkur! Även dina magiska saker kan behöva fräschas upp så rena dina redskap och kristaller och ladda dem med ny energi genom att låta dem ligga framme i mån -eller solljus. Städa ditt altare och dekorera det med saker som symboliserar den uppvaknande våren (kanske några vårblommor eller lite smältande snö...?) så att du kommer i rätt stämning.

Att syssla med något skapande är mycket gynnsamt och poesi, målning eller allt som har med textil att göra passar extra bra vid imbolc. Nu är också en extra bra tid för alla sorters spådomskonster och scrying, och testa gärna nya metoder som du inte provat förr. Tänd många ljus och meditera i stillhet. Skriv nya ritualer och chants. Spendera tid i naturen och lägg märkte till alla små vårtecken, prata med träden och de naturandar som hunnit vakna, plocka med dig små saker hem till ditt altare.

Imbolcs färger är vitt och gult. Traditionell mat är mejeriprodukter och mat som symboliserar solen på något vis, t ex russin eller starkt kryddad mat.

fredag 21 december 2007

God Yule!!!

Hej,

Den 22 December i år är det dags att fira sabbat, denna gång Yule. De flesta kanske känner till det som midvintersolståndet och som årets kortaste natt. Wiccaner och andra hedningar firar denna sabbat för att uppmärksamma och fira att guden (ljuset) återföds och att det från och med denna dag kommer det att bli ljusare och ljusare dagar. Jag bifogar några yule bilder och två texter om sabbaten som jag hittade på nätet samt länkar till sidorna jag hittade texterna.

Yule
Yule firas vid vintersolståndet, som i år infaller den 22 december. Det är en högtid med både skandinaviska och keltiska rötter - man är inte riktigt säker på ordets ursprung men många menar att det kommer av fornnordiska hjól som betyder just hjul. Årshjulet har snurrat ett helt varv och påbörjar ett nytt. Yule firas under många olika namn, varav jul och midvinter är några. Ursprungligen firades yule troligen vid den fullmåne som låg närmast vintersolståndet. Gemensamt för de flesta religioner och kulturer som firar en högtid omkring vintersolståndet är födelsen av ett heligt gossebarn - en symbolisk berättelse om solen som nu vänder åter. Dagarna blir ljusare, naturen väcks ur sin vintersömn och ny energi spirar inom oss.
http://butik.alvljus.se/epages/alvljus_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/alvljus.se/Categories/Aktuellt
Yule: the Winter Solstice, Yuletide (Teutonic), Alban Arthan (Caledonii)Around Dec. 21
This Sabbat represents the rebirth of light. Here, on the longest night of the year, the Goddess gives birth to the Sun God and hope for new light is reborn.Yule is a time of awakening to new goals and leaving old regrets behind. Yule coincides closely with the Christian Christmas celebration. Christmas was once a movable feast celebrated many different times during the year. The choice of December 25 was made by the Pope Julius I in the fourth century AD because this coincided with the pagan rituals of Winter Solstice, or Return of the Sun. The intent was to replace the pagan celebration with the Christian one.The Christian tradition of a Christmas tree has its origins in the Pagan Yule celebration. Pagan families would bring a live tree into the home so the wood spirits would have a place to keep warm during the cold winter months. Bells were hung in the limbs so you could tell when a spirit was present.Food and treats were hung on the branches for the spirits to eat and a five-pointed star, the pentagram, symbol of the five elements, was placed atop the tree.The colors of the season, red and green, also are of Pagan origin, as is the custom of exchanging gifts.A solar festival, The reindeer stag is also a reminder of the Horned God. You will find that many traditional Christmas decorations have some type of Pagan ancestry or significance that can be added to your Yule holiday. Yule is celebrated by fire and the use of a Yule log. Many enjoy the practice of lighting the Yule Log. If you choose to burn one, select a proper log of oak or pine (never Elder). Carve or chalk upon it a figure of the Sun (a rayed disc) or the Horned God (a horned circle). Set it alight in the fireplace at dusk, on Yule. This is a graphic representation of the rebirth of the God within the sacred fire of the Mother Goddess. As the log burns, visualize the Sun shining within it and think of the coming warmer days. Traditionally, a portion of the Yule Log is saved to be used in lighting next year's log. This piece is kept throughout the year to protect the home.
http://www.geocities.com/athens/olympus/4642/yule.html

Slutligen vill jag önska er alla en god Yule!!!!

onsdag 31 oktober 2007

Samhain/Halloween

Hej,

Vill börja med att önska alla en trevlig Samhain/Halloween! Jag tänkte först att jag själv skulle skriva en text om en av häxsabbaterna, nämligen Samhain, men sedan så hittade jag en text som jag tyckte var väldigt bra på en hemsida som dessutom är svensk och då bestämde jag mig för att kopiera delar utav den text som hon hade skrivit på den sidan istället för att skriva i stortsett samma sak igen. Texten följer nedan men först en bild!

Samhain/ Halloween den 31 oktober.

Mörkret härskar. Vintern är i antågandet. Solen som i gamla kulturer tänktes som ett ofött barn vid denna tid är just nu mycket svag och otydlig. Jorden väntar på vintervilan. Träden har fällt sina löv och gett dom som näring åt Jorden. Det är förmultningens tid, nedbrytandets tid, dödens tid. Den är en förutsättning för att allt skall kunna födas på nytt igen. Det vi förknippar med död och mörker blir särskilt tydligt denna tid på året och hedningar tar det till sig och bejakar det som en nödvändig del av jordens rytm/kretslopp. Utan nedbrytning, förmultning och död (vila) inget nytt liv. Det är en bra tid att särskilt minnas alla varelser man älskat - människor såväl som djur - som redan vandrat vidare in i vilan. Gamla traditioner säger att slöjan mellan världarna är som tunnast vi denna tid på året och Samhain var därför en högtid när man lättare kom i kontakt med andra dimensioner.

Det är också en bra tid att bestämma sig för vad man vill lägga bakom sig, vad som ska "dö" i ens liv, vad som har gjort sitt. Pumpan på Halloween är en amerikansk sed, men även i Europa använde man stora rotfrukter på samma sätt. Man karvade ut ögon och mun på grönsakerna och placerade ljus inne i, som små ritualer för att mitt i mörkret lysa upp inifrån och driva bort oönskade saker som illvilja, avund etc.

Vill du läsa hela texten på hemsidan som jag hittade texten så kommer länken här; http://www.gronadraken.com/hexagon/id73.html.


Personligen kommer jag att göra iordning mitt altare imorgon och tända ljus (ev. orangea) och tända en passande rökelse. Tillägna en stund till att minnas dom som har funnits i livet och stått mig nära men inte längre finns ibland oss (åtminstone kroppsligt). När jag tänder ljusen så kommer jag att tända dom för alla som är saknade av mig. Till helgen åker vi tillsammans och tänder ljus på gravarna på kyrkogården för min mormor, min farfar och för max morföräldrar och hans morbror. Ni får gärna skriva och berätta hur ni spenderar dagen och firandet av Samhain/Halloween!


Tänkte avsluta med en komisk nutida tolkning av hur dagens häxor upplever/firar Samhain (?!) =D