Mabon, 22 septemberSommaren är över. Enligt wicca börjar nu Guden sakta förbereda sig inför sin fysiska död, för att sedan så småningom kunna återfödas genom Gudinnan. Solen förlorar nu snabbt sin styrka och dagarna blir kortare och kallare. Naturen förbereder sig för den kommande vinterns vila. Även på ett personligt plan är det nu tid att gå in i en vilsammare fas, att vända sina energier inåt och arbeta med sina andliga sidor.
Höstens och vinterns vilofas är nödvändig för vår utveckling, för att kunna skapa personlig förändring och pånyttfödelse. Lyssna till din inre visdom och känsla. Tänk över ditt liv, fantisera, planera... När våren återvänder och vår energi återigen riktas utåt, kommer dessa frön att ha vuxit och utvecklats, färdiga att sättas i bruk.
Detta är den andra av årets tre skördesabbater, och naturen befinner sig i sin vackraste höstskrud. Tacka Modern för skörden genom att hälla lite vin på marken, eller gör dockor och kransar av sädesax och vackra höstbär och häng upp inomhus som en hyllning till Demeter. Ge även en kärve till fåglarna, och sätt gärna lite Gråbo i den så fyller skördens gjädje ditt hus tills kornet åter spirar.
Dekorera ditt mabonaltare med frukter, nötter, höstblommor, frön, örter och färggranna höstlöv. Bind kransar och korndockor, gör rönnbärsgirlanger och skördekronor. Mabons speciella färger är brunt, gult, orange och rött. Pyssla om ditt altare lite extra.
Då mabon infaller i den tid vi flyttar in igen efter den gångna utomhussäsongen, brukar även en allmän storstädning och rensning kännas bra. Släng eller ge bort saker du inte vill ha och städa ditt hus så att det blir trivsamt och mysigt. Du kommer att tillbringa en hel del tid där de närmaste månaderna. Bränn salviarökelse som rening. Gör en mobil eller girlang med höstens skörd såsom torkade blommor, frukter, löv, nötter, frön, fjädrar, band....Häng upp den som en hyllning!
En härlig höst önskar jag er!
Kram Iram

Hej,













