Hej,
Jag är med i gruppen "Våga Värna Varg" på facebook. För några dagar sedan fick jag ett meddelande från en av medlemmarna i gruppen angående en mycket makaber rovdjurskampanj som hålls varje år bland svenska jägare i tidningen Jaktjournalen. Den går ut på att skjuta så många djur som möjligt och sedan fotografera sig med dessa och få poäng beroende på vilka djur som skjutits!
Länk: http://www.jaktjournalen.se/index2.php?avd1=8&man=2008-11&id=479). Poängsystem: Rödräv 80p, Mård 80p, Grävling 60p, Mink, Iller 60p, Kråka, måsfågel, skata, nötskrika 7p/st.Vad de djur som vi vanligtvis kallar för rovdjur genererar för poäng framgår inte.
Samma person som skickade meddelandet till mig på facebook har lagt upp ett filmklipp på youtube med bilder som är inskickade till denna tävling. En varning alltså för mycket hemska och makabra bilder!
Jag blir personligen extremt äcklad av detta och förstår inte alls hur man kan ställa upp i en sådan här tävling! Personligen så kommer jag att tänka på bilder från krig då soldater poserar stolt framför massgravar och dylikt när jag ser dessa bilder som skickats in till den här tävlingen. Vad tycker och känner ni läsare när ni ser detta??
Slutligen vill jag bara säga att det inte är att äta kött som jag tar avstånd till (för jag äter själv kött) utan det är det makabra elementet som jag inte ställer upp på! Jag avskyr jakttroféer! Det finns seriösa jägare som inte ställer upp på dylikt och att det inte är dessa jägare och jakt som sådant som jag fördömmer!
Visar inlägg med etikett Samhällsdebatt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Samhällsdebatt. Visa alla inlägg
torsdag 29 januari 2009
tisdag 16 oktober 2007
Blodtörstiga medier
Hej,
Vill bara uttrycka min ilska mot nyheter och tidningar för deras behov att visa blod. Jag är nu vansinnigt trött på att både tidningar och nyheter känner ett behov av att visa skjutna djur på bild och i tv!!! Pratar närmast om de skjutna björnarna som har varit de senaste veckorna/dagarna. Varför kan man inte bara berätta att björnarna nu har blivit skjutna, måste man visa allt!!! Jag vill inte behöva se en skjuten björn på varenda nyhetssändning. Tro mig det är inte så att jag inte försöker undvika nyheterna man jag vill ju för f-n kunna ha min egen tv igång, det är svårt att undvika alla små nyhetssändningar under dagen när man vill titta på andra program på kanalen ifråga. Jag är iaf glad att jag inte har barn när det är så här det ser ut på tv:n med tanke på att det inte heller spelar ngn roll vilken tid på dygnet man ser en nyhetssändning, och risken att ett barn råkar se en bit av nyheterna runt sex sju tiden är ju inte direkt osannolik. Skärpning!!!!
Vill bara uttrycka min ilska mot nyheter och tidningar för deras behov att visa blod. Jag är nu vansinnigt trött på att både tidningar och nyheter känner ett behov av att visa skjutna djur på bild och i tv!!! Pratar närmast om de skjutna björnarna som har varit de senaste veckorna/dagarna. Varför kan man inte bara berätta att björnarna nu har blivit skjutna, måste man visa allt!!! Jag vill inte behöva se en skjuten björn på varenda nyhetssändning. Tro mig det är inte så att jag inte försöker undvika nyheterna man jag vill ju för f-n kunna ha min egen tv igång, det är svårt att undvika alla små nyhetssändningar under dagen när man vill titta på andra program på kanalen ifråga. Jag är iaf glad att jag inte har barn när det är så här det ser ut på tv:n med tanke på att det inte heller spelar ngn roll vilken tid på dygnet man ser en nyhetssändning, och risken att ett barn råkar se en bit av nyheterna runt sex sju tiden är ju inte direkt osannolik. Skärpning!!!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)